24 نوامبر 2023- بر اساس مطالعه جدیدی که در Diabetes and Vascular Disease Research منتشر شده است، کنترل خوب قند خون مادران مبتلا به دیابت بارداری(GDM) می تواند از ناهنجاری های قلبی در جنین ها و نوزادان آنها جلوگیری کند.

مطالعه‌ای به منظور مقایسه ی مورفولوژی قلب در جنین‌ها و نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری(GDM)  با زنان سالم باردار انجام شد.

زنان باردار در معرض خطر متوسط دیابت بارداری برای تشخیص GDM در هفته 24-28 بارداری تحت آزمایش OGTT3 ساعته با 100 گرم گلوکز خوراکی قرار گرفتند. جنین های هر دو گروهGDM  و گروه کنترل در هفته 32-36 تحت اکوکاردیوگرافی قرار گرفتند تا ابعاد قلب بررسی شود. نوزادان 48 ساعت پس از تولد، برای ارزیابی مورفولوژی قلب تحت اکوکاردیوگرافی قرار گرفتند.

نتایج

در مجموع 154 زن باردار، از جمله 60 نفر در گروه دیابت بارداری و 94 در گروه کنترل انتخاب شدند. همه ی گروه های مورد مطالعه از نظر دیابت بارداریبه خوبی کنترل شدند. بیشتر ویژگی های پایه در هر دو گروه قابل مقایسه بود. هیچ یک از پیامدهای مامایی بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. ابعاد مورفولوژیکی قلب در جنین ها و نوزادان در هر دو گروه نیز تفاوت معنی داری نداشت. تجزیه و تحلیل زیر گروهی در گروه دیابت بارداری تفاوت معنی داری را در مورفولوژی قلب بین گروهی که فقط با رژیم غذایی قند خون خود را کنترل می کردند و گروهی که با انسولین قند خونشان کنترل می گردید، نشان نداد.

محققان نتیجه گیری نمودند که تغییرات مورفولوژیکی قلب جنین و نوزاد در بین مادران مبتلا به GDM به خوبی کنترل شده، تفاوت قابل توجهی با افراد گروه کنترل ندارد. این امکان وجود دارد که کنترل خوب قند خون مادر بتواند از ناهنجاری های قلبی جنین و نوزاد جلوگیری کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/good-control-of-maternal-blood-sugar-in-gdm-can-prevent-fetal-and-neonatal-cardiac-abnormalities-120245